Daar sta je dan als een ijslolly in een hete zomer. (LAC 2014)
400+ ogen staren je aan. En wat heb jij te vertellen…
De rillingen over m’n rug en met zweet op het voorhoofd.
My 60 seconds of fame.
Ik heb een snor. Het is Movember, de zaal is onberispelijk stil.
Het in mijn hoofd goed voorbereide verhaal begint te tollen.
U gaat tekenen op een wit vel papier. Het velt rolt uit en de spreekstalmeester schiet te hulp. Samen houden we het omhoog. Hij kijkt verbaasd naar de voorkant van het lege vel en kijkt snel op de achterkant.Hebben we het verkeerd om? Het is leeg, fluistert hij me toe.
De inleiding wordt verzorgd door Marc Lankthosrt over “de worsteling van de Architect” en Nazli Cila neemt u mee in een andere wereld. Hoe gebruik je metaforen bij product design.
Welkom bij onze interactieve sessie “Beeldend Bewegen”.
Als het kale ijslollystokje loop ik het podium af, ging het goed?
Voor de meeste mensen hebben onderstaande beelden net zoveel betekenis. Voor U?
Daarom stop met uitleggen van de IT architectuur en begin om te consequenties te laten zien,
zegt Marc Lankhorst in zijn inleiding.
Het idee voor het gebruik van beeldspraak moet volgens Nazli Cila origineel genoeg zijn om tot de verbeelding te spreken maar ook weer niet te voor de hand liggend om als saai te worden beoordeeld. Herkent u het oorspronkelijke idee van de citruspers? Waarschijnlijk niet. Die van de tomaat wordt al gauw oninteressant gevonden.
Nazli geeft aan dat bij de toepassing van een metafoor, elke verwijzing naar een bron subtiel genoeg moet zijn, zodat de waarnemer een visuele puzzel voorschotelt krijgt. De verwijzingen naar de bron tot een minimum te beperken en ze te laten samen smelten met het product in plaatst van ze aan de doelgroep op te dringen. Dit om te voorkomen dat het als te grof en expliciet wordt ervaren.
Onderstaand ‘kampvuur’ is een goed voorbeeld waar de ontwerper de eigenschappen die men ervaart bij een kampvuur wil overbrengen bij het gebruik van deze radiator.
Samengebracht kunnen we dus zeggen dat een goede metafoor een balans heeft tussen begrijpelijkheid en originaliteit van het idee en van identificeerbaarheid en subtiliteit van de verwijzing naar de eigenschappen die men naar voren wil halen.
Lees vooral verder, hoofdstuk 6, in de thesis van Nazli Cila: Metaphors we design by
Ehmedo….. ronî heyran tu ne mîr î ne hekîm î. Kuro gede tu ne mîr e, ne hekîm e…
De Koersische klanten van Aynur Dogan klinken door het zaaltje.
Welkom. Door te trouwen met een Koerdische vrouw heb ik een kijkje gekregen in een andere wereld. Vandaag maken wij als IT architecten, een uitstapje naar de wereld van product design.
Aynur Dogan – Ahmedo (Live)
De opdracht voor de workshop is als volgt:
- Beslis welke functie van de rolkoffer u wilt benadrukken en de soort emotie u wilt oproepen;
- Vind een “bron”, waarin deze functie / emotie sterk aanwezig zijn;
- Maak een verwijzing op een manier die u de juiste acht en benadrukken de gewenste functie / emotie
En de uitwerking: